WAARVOOR KAN U BIJ ONS TERECHT?

Wij zijn gespecialiseerd in de behandeling van kleuters, lagere school kinderen en jongeren met motorische moeilijkheden (fijne motoriek, schrijven, grove motoriek, visueel-ruimtelijke vaardigheden, ...). Dit kan eventueel kaderen binnen een reeds gekende diagnose (DCD, AD(H)D, ASS, faalangst, CVI, ...) of als een losstaande probleem bestaan.

Ook kinderen met orthopedische problemen en ademhalingsproblemen kunnen bij ons terecht.




ONDERZOEK

Psychomotorisch onderzoek

Op basis van de hulpvraag wordt een psychomotorisch onderzoek opgesteld. Tijdens dit onderzoek worden de fijn- en grofmotorische, visueel-ruimtelijke en schrijfmotorische vaardigheden in kaart gebracht. 


In onze praktijk maken we hiervoor gebruik van de

  • Movement ABC-2-NL (M-ABC)
  • The Beery-Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration, 6th Edition (Beery VMI)

  • Systematische Opsporing Schrijfproblemen (SOS-2-Vl)
  • Writing Readiness Inventory Tool In Context (WRITIC)
  • DCD Daily
  • Vragenlijsten zoals 'Hoe vind ik dat ik het doe' (vragenlijst motorische competentiebeleving voor het kind) , mABC checklist, Coördinatievragenlijst voor ouders (CVO)

BEHANDELING

Wanneer tijdens het onderzoek motorische moeilijkheden worden opgemerkt, kan therapie opgestart worden. Tijdens de therapiesessies kunnen onderstaande zaken aangepakt worden. 

Grove motoriek 


Oefeningen ter bevordering van het evenwicht, balvaardigheden, coördinatie, kracht, vormspanning ('core stability'), fietsen, springen, huppelen ... 

Fijne motoriek


Oefeningen ter bevordering van het schrijven (in-handmanipulaties), pincetgreep, bimanuele vaardigheden (vb. knippen, veters knopen, eten met mes en vork, vouwen, rijgen, ... )

Schrijfmotoriek 


Schrijfmotorische therapie helpt kleuters met voorbereidend schrijven door het aanleren van een goede schrijfhouding en correcte pengreep, het trainen van de schrijfbewegingen en het bevorderen van de visueel-ruimtelijke vaardigheden. Bij lagere schoolkinderen werken we  aan de vorming van letters, cijfers. Ook woorden komen aan bod met aandacht voor de lettervorming, letterverbindingen, regelmatigheid en snelheid. Vlotte bewegingen van de elleboog, pols en vingers zijn essentieel voor het leren schrijven. Dit wordt dus zeker ook meegenomen in de therapie.

Visueel-ruimtelijke vaardigheden


Bij veel motorische taken is ruimtelijk inzicht essentieel. Denk maar aan rijgen, puzzelen, constructies bouwen, veters knopen, raamfiguren tekenen, maar ook letters schrijven. Kinderen met motorische problemen hebben vaak moeite met oriëntatie in de ruimte. We oefenen hierop in de grote ruimte (al bewegend), aan tafel met concreet materiaal en op papier.

Planning en organisatie 


Kinderen met een coördinatieontwikkelingsstoornis (DCD) hebben vaak  moeite met planning en organisatie. Wij leren ze gestructureerd te werk te gaan bij het maken van hun boekentas, het plannen van hun schoolwerk, het organiseren van hun bureau, ...

Relaxatietherapie bij kinderen


Steeds meer kinderen ervaren hoge spanning en veel stress. Deze stress uit zich vaak lichamelijk (hoofdpijn, hyperventilatie, maag- en darmklachten, slapeloosheid, ...), emotioneel (faalangst, piekeren, concentratieproblemen, angst, ...) en/of gedragsmatig (woede, druk gedrag, minder contact zoeken, ...). Samen met het kind en zijn/haar context gaan we op zoek naar de oorzaak van deze stress, leren we signalen te herkennen en leert het kind manieren om stressklachten te verminderen. 

Orthopedische problemen bij kinderen


Orthopedische problemen zijn afwijkingen ter hoogte van het bewegingsaparaat. Via manuele technieken en bijhorende oefeningen gaan we spelenderwijs aan de slag om de pijn te verminderen, evenwicht en proprioceptie te stimuleren, spierkracht te verbeteren, ... Voorbeelden van orthopedische problemen zijn: enkeldistorsie, houdingsproblemen, hypermobiliteit, knieproblemen, ... 

Ademhalingstherapie bij kinderen


Wanneer kinderen acuut of chronische luchtwegproblemen hebben, kunnen ze piepen, reutelen, moeite hebben met het ophoesten van slijmen of net overmatig hoesten. Met aangepaste technieken (autogene drainage, bouncing, neusspoelen,...) kunnen wij dit proces ondersteunen. Daarnaast kunnen we tips mee geven aan het kind en de ouders omtrent neusspoelen en het correct gebruik van inhalatiemedicatie (aerosol, puffs).

unsplash